Wedertcross 2016

Wedertcross voor Alwin Groen (Sprint)

Tekst: Sjef Tooten

Voor de verbeterde versie foto's: https://www.flickr.com/photos/avv-atletiek/albums/72157664213351670

20160214 Wedertcross 2016 143 160x240

Zondag 14 februari was een koude, vochtige, trieste dag. De entree van het bos achter zwembad De Wedert oogde als een modderbad met ‘spa-sense’, het parcours zelf lag er wel goed bij. De loopatleten op de Wedertcross van Atletiek Vereniging Valkenswaard trokken zich trouwens niets van de omstandigheden aan; men vond het eigenlijk best goed loopweer. AVV genoot van de grote toeloop van atleten en recreatieve trimmers en verzorgde voor hen een mooie cross.

De dagzege bij de mannen-senioren op deze zevende cross van de Runamine Kempische Crosscompetitie was voor Alwin Groen van atletiekvereniging Sprint (Breda). Zijn start was voorzichtig en hij keek drie kilometer, naar eigen zeggen, ‘de kat uit de boom’. Het werk werd in de beginfase gedaan door Robin Spijkerboer (GM), Tim Kragten (EA), Joost Rademaekers (av Weert), Kok Verstappen (Vabco Mol) en Calvin Kuijpers (GVAC). Dat ging erg hard. Alwin Groen bleef aanklampen en plaatste vanaf de tweede omloop zijn aanval. Met eclatant succes! De anderen waren gezien en geen van allen wist nog bij Groen terug te komen. Eindtijd na tien kilometer: 33min18. Joost Rademaekers werd tweede met 33min49 en Tim Kragten derde in 34min17. De hoge snelheid had inmiddels het gehele lopersveld fors uiteengereten. Ook het kopgroepje verbrokkelde. Dat gaf de ervaren en taaie masters, de 35- en 45-plussers, kans om een opmars te maken en zelfs terug te komen bij lopers van de voormalige kopgroep. Maar ja, de masters hadden dan ook een rondje minder dan de senioren. Frans Pasmans (AVR’69) bleek bij de masters de beste benen te hebben op deze Wedertcross. Hij won in27min29. Joan School (GVAC) versterkte zijn klassementspositie door tweede te worden (27min40) en de hardwerkende Jeroen Groesz (av Weert) werd derde (27min50). Winnaars bij Masters45 werd Ad Peeters (EA)eerste, bij M55 won Gert Hendrix lgPK en John Williams (EA) was bij M65 de beste loper.

Bij de vrouwen toonde Gwynny Hamilton van Eindhoven Atletiek haar loopkwaliteit wederom. In de Runamine Kempische Crosscompetitie won ze al drie races: Veldhoven, Eersel en Best. Op 14 februari was Valkenswaard aan de beurt om aan de zegekar te hangen.

Dat maakte ze vanaf de start duidelijk en tijdens de drie parkoersronden werd ze door geen van de andere vrouwen bedreigd. Eindtijd na zes kilometer: 23min11. Haar directe tegenstandster in het klassement, Evelien Lauwers (AVR’69) had het moeilijk en moest met 28min25 genoegen nemen met de zesde plaats. Tweede met 24.06 werd Laura Huijbregts (EA) en Mieke van de Gevel (EA) werd derde in 25min10.

Bij de V35 won Angelique de Vries (EA) in 23min32, bij V45 Natalia Fokina (lg Springbokken), bij V55 Ann Rindt (EA) en bij V65 Marianne Knapen (lgPK).

Voor de AVV-atleten was de Wedertcross tevens het clubkampioenschap. Na afloop konden de volgende senior- en juniorkampioenen gehuldigd worden: Ricardo Damen (MS), Stijn van Damme (JC), Lorens Niehof (JB), Geert Dekker (M-korte cross), Rianne van Slooten (V-korte cross), Anouk Klöpping (MC), Rik van den Berg (JD) en Noor van de Wall (MD).

Ook bij de pupillen een aantal kampioenen: Eva Henkes en Lucas van de Haterd als minipupil, Lumen Ellerbroek (JPC), Karolien van Happen (MPB), Bram Kwinten (JPB), Zoë Peels (MPA) en Wessel de Hoog bij de jongens A-pupillen.